Slibtransport kan duurzamer

Het transport van slib vanuit de rioolwaterzuiveringsinstallaties naar SNB op Moerdijk wordt opnieuw aanbesteed. Duurzaamheid wordt een belangrijk gunningscriterium.

Jaarlijks vervoeren de huidige twee transporteurs in opdracht van SNB meer dan 350.000 ton ontwaterd slib van de aandeelhouders van SNB naar de verbrandingsinstallatie. “In de nieuwe Europese aanbesteding proberen wij door de juiste keuze van beoordelingscriteria aanbieders uit te dagen met duurzame transportoplossingen te komen op het gebied van alternatieve brandstoffen, zoals LNG of CNG. Met gas is niet alleen een CO2-reductie te realiseren, maar ook aanzienlijke reducties op het gebied van stikstofoxides en fijn stof. Nadat wij jaren geleden trendsetter waren met de introductie van EURO 6, proberen wij nu weer een grote stap te maken in de verdere verduurzaming van het transport”, zegt SNB-directeur Marcel Lefferts.

De gunning van het nieuwe transportcontract, dat voor zes jaar geldt met een aantal verlengingsmogelijkheden, vindt in juni 2016 plaats. Het nieuwe transportcontract moet op 1 januari 2017 ingaan.

Cookies on SNB
We and third-parties use cookies on our website. We use cookies for statistical, preferences and marketing purposes. Google Analytics cookies are anonymized. Your preference can be changed by clicking 'Change options'. By clicking 'Accept' you accept the use of all cookies as described in our privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.